שערי יצחק 347 717 וישלח ה'תשפד ב'שלה נתיבות מהרי"ץ

נושאי השיעור: המשך בעניין מאמר הגמ' הנפטר מחבירו אל יאמר לו לך לשלום אלא לך בשלום, ביאור הפסוק [בסוף פר' ויצא] ויעקב הלך לדרכו וגו' ויקרא שם המקום ההוא מחניים, ועל פי זה ביאור הנאמר בפיוט עת שערי רחמים וכו', שובו לשלום מלאכי מחניים. האם ישנו חילוק בין יחיד לרבים, לגבי לומר לך בשלום. המשך לגבי דברי הרמב"ן כי חטאה שרה אמנו וכו' שעינתה את הגר 'בכל מיני העינוי', ראיות לדבריו ממדרשי חז"ל [12 עינויים בסה"כ], ביאור מהרש"ל כיצד שרה אמנו הסכימה לתת את הגר שפחתה המצרית לאברהם אבינו ע"ה, והתייחסות לדברי הנצי"ב מואלאז'ין כי דברי הרמב"ן הנז"ל הינם נגד דברי חז"ל. מדוע בפסוק 'מפני שרי גברתי אנכי בורחת', האות תי"ו במלה בורחת היא בפתח ולא בקמץ, למרות שזהו סוף הפסוק. המשך הבירור מבחינה השקפתית לגבי המדינה וצבאה, ועניין ג' השבועות שהשביע הקב"ה את ישראל, האם ההשתתפות בממשלה היא מחזקת את שלטונם, התייחסות לדברי בעל ויואל משה מסאטמר, ההבדל שבין הרבנים האשכנזים לספרדים בעניין זה, ודברי הש"ך לגבי השאלה כיצד יצחק אבינו אהב את עשיו הרשע. חשיבות אמירת נוסח הפרת עצה בעת צרה, ואמירתו כעת בסיום השיעור. תוספת דברים בעניין ג' השבועות כי הן שבועות אמיתיות, ובעניין רפואות אלטרנטיביות.